jag ska låta undersöka mitt huvud

GODMORGON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, jag tänkte jag skulle säga godmorgon till de där tio personerna som läser min blogg när de kommer till jobbet på morgonen.
Jag har funderat på underhållning åt er. Verbal dans, ordlekar och musik för ögonen.

Funderade.

Men när det blåste så där mycket ute(Skåne har värst väder i Sverige just nu, sa de på teve imorse, och jag suckade stressat och ville stanna hemma i sängen och när jag kom ut hittade jag inte mina vantar fast jag visste att jag tog med mig dem och jag kröp ner i min michelingubbejacka och andades genom halsduken för att inte storkna i vinden. Storkna är ett mkt underligt ord.)så tappade jag lusten till rätt många saker. Dessutom har jag en skum blåsa i munnen och min hals värker på ett oroväckande sätt uppemot högerörat.

Så jag stoppade ner Harry Potter och dödsrelikerna(ett mycket fånigt namn på svenska, för övrigt, eftersom ”the deathly hallows” låter mycket bättre)i väskan och tog bästa koftan med mig och nu sitter jag här och stirrade nyss chockat på telefonen eftersom det RINGDE i den och klockan var fem över åtta bara.

Jag har tidigare erkänt i bloggen att jag är en hopplös romantiker. Igår insåg jag det igen. Jag såg Jane Eyre på svt och insåg att jag nog faktiskt HAR läst boken och det är konstigt att jag inte äger den, men nevermind: Det är det där med romantiken som jag alltid blir så såld på. Och jag älskar begreppet Mad woman in the attic, på samma sätt som jag älskar the door in the floor: Allt det där undermedvetna: Det är nästan tråkigt när jag själv skriver för jag analyserar sönder allt och det blir alltid ett ”jamen, det där vill jag ju ha med för det står ju för en känsla av XXX eller är en symbol för XX ovch det förstör lite för mig tycker jag…

men när hon irrade runt på slätten och grät hjärtskärande för att Rochester var gift med en vacker galning så blev jag ledsen jag med. För jag vill fortfarande att alla älskande ska få varandra. Och när hon återvänder till honom efter ett år(Jane till Rochester, that is)och han är blind efter branden som galenkvinnan dödde i, och… gaaaaaah.
Dessutom var det en bra miniserien och var det bara jag som tänkte på att tre av inspelningsplaterna är samma som i Stolthet och fördom, serieversionen med Colin Firth som Mr Darcy* och Jennifer Ehle som Elisabeth? Antagligen, eftersom jag sett serien hundratolv gånger.

D mobbar mig för att jag tittar på sånt där. Han tycker det är larvigt och igår suckade han sig ut till läshörnan i sovrummet och läste sin julklapp.

Larvigt?
Jag tycker det är Hjärta.

* Och sen skrevs ”Bridget Jones dagbok” och författarinnan ville ha Colin Firth som Mr Darcy där med för hon tyckte om honom i serien.

2 reaktioner på ”jag ska låta undersöka mitt huvud

  1. Åh, jag kollade också på ”Jane Eyre”. Sambon också, vi satt som borrade ben båda två. Det är bara att inse att allt BBC producerar är döbra. Jo. Det är bara så.
    F ö borde du läsa ”Svindlande höjder” av Emily Brontë, om du inte redan gjort det. Snäppet vassare, om du frågar mig.

  2. Jag funderar på att ta en tur bland klassikerna, så varför inte, jag ska läsa den båda två.
    Igår såg jag slutet på Austens ”Övertalning” med. Jag trodde jag hade läst den men nej då.
    Och jag har en plågsamt iten samlinhg av Austenböcker med, har EN bok, Emma, av henne.. haha. Och jag som är en romantisk nörd, jag borde ju ha alla, kan tyckas.

Lämna en kommentar